Skip to main content
Geen categorieNieuws

Terugkoppeling extra informatiemoment 18 maart – oversteek De Uitgang-Dwarsstraat

Geschreven door 3 april 2025april 8th, 2025No Comments

18 maart

Terugkoppeling extra informatiemoment 18 maart – oversteek De Uitgang-Dwarsstraat

Op 18 maart was er een extra informatiemoment over de afsluiting koude oversteek De Uitgang – Dwarsstraat voor direct belanghebbenden. De aanwezigen hebben hier hun zorgen aangegeven en vragen gesteld over de afsluiting en deze zijn besproken.

Dit zijn de meest besproken zorgen, opmerkingen en suggesties:

  • Zorgen over de bereikbaarheid voor hulpdiensten

Door het afsluiten van de Uitgang vervalt een route van Bladel naar het gebied ten zuiden van de N284 en terug. Bij bewoners is er zorg dat na het afsluiten van de Uitgang hulpdiensten niet snel genoeg ter plekke kunnen zijn via de andere routes. De aanwezigen schetsen de volgende situatie om uit te leggen waar de zorg ligt: stel dat twee noodsituaties zich tegelijkertijd voordoen; een ongeluk bij de kruising Goorland-Uitgang en een persoon op de Uitgang 1 t/m 15 wordt onwel, deze noodsituatie versperren elkaar mogelijk de weg. Hoe kunnen de hulpdiensten dan garanderen op tijd bij de noodsituatie op de Uitgang 1 t/m 15 te zijn?

Vanuit het project en ook voor het verkeersbesluit moet het ontwerp besproken worden met de hulpdiensten. Bovenstaande zorg bespreken we in het overleg met de hulpdiensten.

  • Verzoek ventweg vanaf de Uitgang tot Muggenhool/Bredasebaan

Tijdens het informatiemoment is meerdere malen gevraagd naar de mogelijkheid voor het aanleggen van een ventweg vanaf de Uitgang naar Muggenhool/Bredasebaan, om zo een alternatieve route te bieden van en naar Bladel. De ventweg, die eerder verkend is als één van de mogelijke maatregelen, is niet opgenomen in het VKA vanwege nut/noodzaak in relatie tot kosten voor de aanleg van deze ventweg. Er is ook het idee geopperd om een ventweg aan te leggen van de kruising bij de Raambrug tot aan de Lange Trekken voor het lokale en landbouwverkeer. Bewoners geven aan dat deze ventweg mogelijk te combineren is met het fietspad.

Het projectteam denkt na over een reactie met daarin de afwegingen rondom het wel of niet aanleggen van parallelwegen, zoals hierboven is beschreven.

  • Zorgen over alternatieve routes en bereikbaarheid gebied

De aanwezigen geven aan te ervaren dat het gebied tussen de A67, Kempisch bedrijvenpark en N284 slecht ontsloten is. Het afsluiten van de koude oversteek zorgt ervoor dat een directe verbinding naar Bladel komt te vervallen. Het resultaat is een alternatieve route, die voor een aantal belanghebbenden langer is. De aanwezigen geven aan dat de vermindering van bereikbaarheid invloed heeft op hoe zij de leefbaarheid van het gebied ervaren.

  • Zorgen over het voorkeursalternatief

Tijdens het informatiemoment is ook het voorkeursalternatief, zoals dit is gepresenteerd op de informatieavond op 4 februari, besproken. De aanwezigen uitten hun zorg over de werking van de maatregelen van het voorkeursalternatief en of deze maatregelen echt zorgen voor een betere doorstroming, afwikkeling en veiligheid. De aanwezigen verwachten dat de verkeerssituatie op de N284 niet met de maatregelen opgelost kan worden en er een extra oprit op de A67 bij Reusel nodig is.

Het projectteam is bezig met alternatieve manieren om de werking van de maatregelen en het effect van deze maatregelen helder te maken. Het onderzoeken van een extra oprit op de A67 is geen onderdeel van het project en zal niet onderzocht worden.

  • Zorgen over de geleiderails

Bij het uitvoeren van het groot onderhoud zijn geleiderails geplaatst naast de N284. Deze geleiderails zijn in de buitenbocht van de N284 geplaatst. De reden voor het plaatsen heeft te maken met de veiligheid van de weggebruiker. De bewoners merken op dat de geleiderails erg dicht op de weg staan, waardoor automobilisten de neiging hebben meer richting het midden van de weg te gaan rijden. Ook zorgen de geleiderails bij de in- en uitrit van de Uitgang voor beperkt zicht op het autoverkeer op de N284 en vanuit de Dwarsstraat op de fietsers aan de zuidzijde. Hier is laatst ook nog een ongeluk gebeurd met een auto en fietser.

De provincie gaat beoordelen of de geleiderails aangepast moeten worden, zodat het zicht verbetert.

  • Verzoek alternatieven rond oversteek de Uitgang-Dwarsstraat

De aanwezigen zijn benieuwd naar de alternatieven die bekeken zijn voor het afsluiten van de oversteek De Uitgang-Dwarsstraat. De volgende ideeën zijn voorgesteld:

  • Verlagen van de snelheid naar 60 km/uur ter hoogte van de oversteek en het tankstation.
  • Plaatsen van een middengeleider op de N284 voor fietsers en wandelaars, zodat zij de mogelijkheid behouden om over te steken ter hoogte van de Uitgang.
  • Het plaatsen van een tunnel of brug zodat fietsers en wandelaars de mogelijkheid houden om over te steken.
  • Een ventweg aanleggen tussen kruising Raambrug en kruising LangeTrekken zodat het lokale verkeer de ventweg kan gebruiken. Daarbij is het wellicht mogelijk de ventweg te combineren met het snelfietspad.

Het projectteam N284 gaat nu aan de slag met het verder uitwerken van het ontwerp, waar ook de nodige afstemming met stakeholders zoals de hulpdiensten, waterschap, kabels en leidingen eigenaren voor nodig is, en gaat verder met ophalen van wensen tijdens de meedenksessies. Alles wensen en zorgen die we ophalen, bekijken wij. Daarna voorzien we de zorg met een reactie en de wensen van een reactie. Die reactie kan bestaan uit een aanpassing van het plan, vastleggen voor gebruik voor een later moment in het project maar het kan ook een gemotiveerde afwijzing zijn of nog een andere vorm van reactie. Dit is maatwerk.

De beantwoording van de zorgen komt terug tijdens een terugkoppelmoment. De precieze datum van het terugkoppelmoment wordt nog gedeeld. Eventuele persoonlijke opmerkingen worden ook persoonlijk beantwoord.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben dan horen we dit graag. U kunt contact opnemen via N284@brabant.nl

Presentatie: informatiemoment N284 Koude oversteek de Uitgang