Veelgestelde vragen

Waarom gaat de N284 op de schop?

De N284 is een belangrijke provinciale weg die dorpen in de Kempen met elkaar verbindt. Helaas zijn er knelpunten in de doorstroming, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit zorgt voor problemen zoals files tijdens de spits, sluipverkeer door dorpen en onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. De provincie Noord-Brabant, gemeente Reusel-De Mierden en gemeente Bladel werken samen om deze knelpunten aan te pakken en de weg te verbeteren.

Maken deze maatregelen een eind aan het sluipverkeer door vrachtwagens?

Deze weg door De Kempen kent het meeste aantal kruispunten op een kort stuk asfalt. Dat is één van de belangrijkste knelpunten voor de doorstorming. Door de kruispunten te verbeteren/vergroten en slimme verkeersinstallaties te plaatsen, rijdt het verkeer straks ook beter door. Dat moet ervoor zorgen dat (vracht)verkeer niet meer de noodzaak voelt om een sluiproute te nemen.

En landbouwverkeer, blijft dat op de weg?

We hebben nu gekozen om geen algeheel verbod voor landbouwverkeer op de N284 op te leggen. We zien de problemen pakken deze aan met de voorgestelde maatregelen. Voorbeelden zijn: aanpassen van ontsluitingen van aanliggende landouwpercelen, verdubbeling van rijstroken op kruisingen waardoor er ter plaatste beter ingehaald kan worden, wellicht een gedeeltelijk inhaalverbod. Dit werken we concreet uit in de volgende fase.

Waarom ligt er geen fietstunnel bij de Castersedijk in Hapert?

Hier is goed naar gekeken. Het blijkt dat een fietstunnel nabij dit kruispunt ruimtelijk niet in te passen is. We zouden dan vele privéterreinen nodig hebben en ook dan kan het nauwelijks door de hellingen die nodig zijn.

Moet het tankstation bij de Castersedijk niet weg?

Nee, het ontwerp van de nieuwe weg is zo opgezet dat het tankstation vanuit het project kan blijven.

Is het ontwerp dat er nu ligt, al definitief?

We hebben een planstudiefase doorlopen en daaruit is het Voorkeursalternatief (VKA) gekomen, dat is vastgesteld door de provincie Noord-Brabant en gemeenten Bladel en Reusel-De Mierden. De samenwerkende partners hebben daarmee een definitieve keuze gemaakt voor de maatregelen die zij willen realiseren op de N284.

Wel moeten de maatregelen nog uitgewerkt worden in een (voorlopig) ontwerp. Bij dit ontwerpproces wordt ook de omgeving betrokken.

Ook moeten we, om het VKA te kunnen realiseren, grond aankopen en allerlei vergunningen verkrijgen. Zulke procedures staan open voor bezwaar en beroep. Het VKA is dan ook onder voorbehoud van dat we er in slagen alle gronden te verwerven en alle vergunningen te verkrijgen.

Worden er bomen gekapt voor de werkzaamheden?

Om de weg volgende de richtlijn “Duurzaam Veilig” aan te pakken, zal op sommige stukken ruimte moeten worden gemaakt. Daar waar het kan zullen bomen worden gespaard/verplaatst, het kappen van bomen is echt de laatste optie. Gekapte bomen zullen worden gecompenseerd zoals ook wettelijk verplicht is. Ook kijken we of we vooruitlopend op de uitvoering vitale bomen alvast kunnen verplaatsen.

Waarom is voor dit voorkeursalternatief gekozen en bijvoorbeeld niet voor een van de andere scenario’s zoals het verbreden van de weg of de aanleg van een nieuw tracé?

Verkeersdata wijzen uit dat een verbreding van de weg onnodig en niet doelmatig is. Het verruimen van de kruispunten volstaat om het verkeer straks op een goede manier af te wikkelen. Zo is uit onderzoek van advies- en ingenieursbureau Antea Group gebleken dat de nu voorgestelde maatregelen de doorstroming garanderen tot 2040. De aanleg van een nieuw tracé heeft te veel nadelige gevolgen voor de natuur en het landschap ten zuiden van Hapert en vergt bovendien een grote investering. Het gekozen voorkeursalternatief lost de knelpunten op en draagt bij aan de ruimtelijke kwaliteit.

Voor dit project wordt er gebruik gemaakt van een projectbesluit, wat houdt dit in?

Sinds januari 2024 is de omgevingswet in werking getreden. Binnen deze omgevingsweg heeft de PIP (provinciaal inpassingsplan) plek gemaakt voor het projectbesluit. Het projectbesluit kan ingezet worden om complexe projecten met een publiek belang mogelijk te maken. Een van de eerste stappen binnen projectbesluit is het publiceren van de kennisgeving voornemen en participatie. Deze kunt u vinden onder downloads. Dit biedt bewoners de kans om inspraak te leveren.

Wordt het straks drukker op de N284?

Nee, het aanpakken van deze gebiedsontsluitingsweg heeft naar verwachting geen aanzuigende werking op het verkeer. Wel worden door alle maatregelen de doorstroming, bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid verbeterd.

Waar is informatie te vinden voor de omgeving voorafgaand en tijdens de werkzaamheden?

Via deze website en de nieuwsbrieven wordt u zoveel mogelijk op de hoogte gehouden.

Welke rol hebben de gemeenteraden van de gemeente Bladel en gemeente Reusel – De Mierden?

Gemeenteraden spelen een belangrijke rol binnen dit project. Ze geven onder andere advies aan de provincie over de lokale situatie. Zo zorgen zij er ook voor dat belangen van de gemeente worden meegenomen in het projectbesluit.

Welke problemen zijn er nu met vrachtverkeer?

  • Er is een hoge intensiteit van verkeer door Hapert
  • Een hoog percentage hiervan is vrachtverkeer
  • De kruispunten in en van Hapert naar Bladel zijn overbelast.

Waarom zijn kruispunten zo belangrijk binnen het project?

40% van de ongevallen hebben op kruispunten plaatsgevonden in de buurt van de kernen! Dus als je de kruispunten aanpakt, werk je zowel aan de doorstroming als ook aan de verkeersveiligheid.

Waarom wordt de weg niet 2 x 2 rijbanen?

De kruispunten vormen het grootste knelpunt voor de doorstroming op de N284. Uit onderzoek blijkt dat het verruimen van de kruispunten voldoende is om dit voor de toekomst op te lossen.

Wordt de N284 verdiept bij de Egyptische Poort?

Nee, uit het onderzoek blijkt dat dit niet bijdraagt aan de doorstroming en veiligheid van de N284.

Wat zijn de knelpunten voor openbaar vervoer?

Grootste probleem is te noemen dat men met het openbaar vervoer er bijna twee keer zo lang over doet om van A naar B te komen in vergelijking met een autoreis. Wellicht maakt men daarom weinig gebruik van het openbaar vervoer. Dit komt met name door bereikbaarheidsproblemen richting Einrhoven. Als we werken aan de doorstroming in de omgeving van Bladel en Hapert, dan komt dit ook ten goede aan het openbaar vervoer (nu staan auto’s en OV samen vast op de N284). Dus als we écht aan de slag willen gaan met openbaar vervoer om zo de reistijd te verkorten, hebben we met name de regio nodig om ons hierbij te helpen.

Wat doen jullie aan geluidsbelasting?

We herkennen de klachten over geluid. We gaan hoe dan ook zorgen dat we  geluidsmaatregelen nemen conform de wettelijke normen. Welke dit precies zijn, werken we uit de volgende fase van het project.

Kunnen de maatgelen uit het VKA naar de toekomst toe het verkeer wel goed verwerken?

We houden rekening met ontwikkelingen zoals woningbouw (bijvoorbeeld bij de Lange Trekken en het Hollandsch Erf) en veranderingen in het verkeer. De provincie Noord-Brabant gebruikt een verkeersmodel om te voorspellen hoe het verkeer zich ontwikkelt.

Hiervoor worden de effecten doorgerekend van onder andere:

  • Beleid
  • Ruimtelijke plannen
  • Verkeerskundige plannen
  • Maatschappelijke ontwikkelingen
  • Economische ontwikkelingen

De nieuwste versie van dit model is eind oktober 2024 beschikbaar gekomen. Met deze gegevens toetsen we of de maatregelen uit het VKA ook in de toekomst effectief zijn.