Samen met de omgeving hebben we onderzocht welke knelpunten er zijn. Met verkeersanalyses, input van bewoners en informatie uit eerdere onderzoeken is in de periode 2022 t/m begin 2024 een voorkeursalternatief (VKA) gemaakt. Dit VKA is de bundel van maatregelen die gekozen zijn om de projectdoelen te halen. Hierbij is rekening gehouden met verkeerscijfers, wensen van bestuurders en inwoners, technische mogelijkheden en de betaalbaarheid. De Stuurgroep N284, met bestuurders van de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Bladel en Reusel-De Mierden, zijn van plan de volgende maatregelen te nemen:
Algemeen
De weg behoudt zijn bestaande ligging
De N284 behoudt zijn bestaande ligging. De weg blijft twee rijstroken breed, dus 1 strook per rijrichting. Bij de kruisingen verbreed de weg naar meerdere opstelstroken. De ruimte naast de weg wordt veilig ingericht.
Er komt een snelfietsroute aan de zuidzijde van de weg
De provincie Noord-Brabant en de Kempengemeenten willen een snelfietsroute maken vanaf de kern Reusel tot Eindhoven (F67). Binnen het project N284 wordt een deel van deze snelfietsroute aangelegd. Er wordt een dubbelzijdig fietspad aan de zuidzijde van de N284 gemaakt. Zo ontstaat een doorgaande fietsroute langs de N284 met zo min mogelijk belemmeringen voor de fietser.
Reusel
Ontsluiting woningen De Hoeven
In verband met onder andere de verkeersveiligheid wordt onderzoek gedaan of de snelheid op dit stuk naar 50 km/u kan worden verlaagd, mogelijk gemaakt door verplaatsing van de komgrens naar het oosten. Verlaging van de snelheid maakt het mogelijk om inritten direct op de provinciale weg aan te sluiten.
Aanpassingen aan de rotonde bij Reusel
Na onderzoek is gebleken dat een kruispunt met verkeerslichten, parallelweg en fietspaden op deze locatie in de beschikbare ruimte niet past. Bovendien blijkt dat een rotonde het verkeer goed en veilig kan afwikkelen als er een bypass richting de N269 wordt aangelegd. Daarom wordt in het voorkeursalternatief de rotonde behouden, met toevoeging van een bypass. De fietsroute wordt verplaatst naar de zuidkant van de rotonde. Hier komt ook een twee richtingen oversteek voor fietsers.