Maatregelen

Samen met de omgeving hebben we onderzocht welke knelpunten er zijn. Met verkeersanalyses, input van bewoners en informatie uit eerdere onderzoeken is in de periode 2022 t/m begin 2024 een voorkeursalternatief (VKA) gemaakt. Dit VKA is de bundel van maatregelen die gekozen zijn om de projectdoelen te halen. Hierbij is rekening gehouden met verkeerscijfers, wensen van bestuurders en inwoners, technische mogelijkheden en de betaalbaarheid. De Stuurgroep N284, met bestuurders van de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Bladel en Reusel-De Mierden, zijn van plan de volgende maatregelen te nemen:

Algemeen

De weg behoudt zijn bestaande ligging
De N284 behoudt zijn bestaande ligging. De weg blijft twee rijstroken breed, dus 1 strook per rijrichting.  Bij de kruisingen verbreed de weg naar meerdere opstelstroken. De ruimte naast de weg wordt veilig ingericht.

Er komt een snelfietsroute aan de zuidzijde van de weg
De provincie Noord-Brabant en de Kempengemeenten willen een snelfietsroute maken vanaf de kern Reusel tot Eindhoven (F67). Binnen het project N284 wordt een deel van deze snelfietsroute aangelegd. Er wordt een dubbelzijdig fietspad aan de zuidzijde van de N284 gemaakt. Zo ontstaat een doorgaande fietsroute langs de N284 met zo min mogelijk belemmeringen voor de fietser.

Reusel

Ontsluiting woningen De Hoeven
In verband met onder andere de verkeersveiligheid wordt onderzoek gedaan of de snelheid op dit stuk naar 50 km/u kan worden verlaagd, mogelijk gemaakt door verplaatsing van de komgrens naar het oosten. Verlaging van de snelheid maakt het mogelijk om inritten direct op de provinciale weg aan te sluiten.

Aanpassingen aan de rotonde bij Reusel
Na onderzoek is gebleken dat een kruispunt met verkeerslichten, parallelweg en fietspaden op deze locatie in de beschikbare ruimte niet past. Bovendien blijkt dat een rotonde het verkeer goed en veilig kan afwikkelen als er een bypass richting de N269 wordt aangelegd. Daarom wordt in het voorkeursalternatief de rotonde behouden, met toevoeging van een bypass. De fietsroute wordt verplaatst naar de zuidkant van de rotonde. Hier komt ook een twee richtingen oversteek voor fietsers.

Nieuwe aansluiting bedrijventerreinen

Er komt een nieuwe weg aangesloten op de N284 van en naar de bedrijventerreinen Kleine Hoeven en De Sleutel om de bereikbaarheid te verbeteren. De aansluiting wordt aangelegd tussen de twee bedrijventerreinen. Bij deze nieuwe kruising komt ook een fietsoversteek in twee richtingen.

Nieuwe verbinding voor fietsers richting Bleijenhoek

Deze verbinding is een aanvullende maatregel voor de fietsers uit Bladel met bestemming Reusel en omgekeerd. Deze route komt tegemoet aan de voorkeursroute van scholieren vanuit het Pius X college. Hun natuurlijke route loopt, zeker op weg terug van school, via het centrum van Bladel naar Reusel. De  tweerichtingsfietsverbinding gaat vanaf de nieuwe aansluiting naar kruispunt Bleijenhoek. Daarmee komen er ook minder fietsers op het kruispunt Raamburg waardoor deze meer capaciteit houdt voor autoverkeer. Of en welke maatregelen er nodig zijn op kruispunt Bleijenhoek, wordt nog verkend.

Bladel

Robuust kruispunt Raambrug
De doorstroming op het kruispunt Raambrug is niet goed. De belasting op dit kruispunt wordt in het voorkeursalternatief beperkt door (schoolgaande) fietsers uit Reusel de mogelijkheid te geven om over te steken bij de nieuwe aansluiting op het bedrijventerrein. Door het aanleggen van een extra opstelstrook wordt de doorstroming in de toekomst verbeterd.

Fietstunnel Europalaan
Bij de Europlaan komt een tunnel voor voetgangers en fietsers. Voor voetgangers en fietsers wordt zo een goede verbinding gemaakt van Bladel naar de gebiedsontwikkeling Egyptische Poort aan de zuidkant van de N284, met sportvelden, zwembad en woningbouw. Omdat voetgangers en fietsers straks via de tunnel gaan oversteken, hoeft er geen extra tijd meer ingepland te worden voor hun oversteek bij de verkeerslichten. Dit verbetert de doorstroming voor gemotoriseerd verkeer.

Afsluiten gelijkvloerse oversteek De Uitgang
Om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt de oversteek De Uitgang afgesloten.

Verkeersveilige oversteek Lange Trekken
Het kruispunt Lange Trekken wordt veiliger ingericht met een middengeleider, zodat fietsers en voetgangers in twee delen kunnen oversteken.

Hapert

Beekdalpassage Groote Beerze
Provincie Noord-Brabant en Waterschap De Dommel willen de passage van de Groote Beerze onder de N284 verbeteren. Deze opgave wordt binnen het project N284 opgepakt, zodat er werk met werk gemaakt kan worden.

Oplossing kruispunt Castersedijk
Voorstel is om het kruispunt Castersedijk op te delen in twee T-splitsingen met verkeerslichten. Hierdoor is er voldoende ruimte voor een geschikte oplossing en kan de doorstroming verbeterd worden voor de auto, het OV en de fiets.

Capaciteitsuitbreiding bij verkeerslichten De Wijer
Op de Energieweg, bedrijventerrein De Wijer, stroopt het verkeer bij de verkeerslichten in de avondspits behoorlijk op. Door het aanleggen van een extra rijstrook het bedrijventerrein af, wordt de doorstroming verbeterd.